Szparagi z patelni pełnej cudów

Kiedy byłam mała dostałam od Mamy lub Babci książkę „Kuchnia pełna cudów”. I od tego wszystko się zaczęło… Czasem nie zauważamy małych cudów wokół nas. Choćby i tych kulinarnych. Ja dziś oszalałam na punkcie mojej patelni pełnej cudów. Porcja przeznaczona była dla dwóch osób, tymczasem ja zjadłam 3/4 patelni. Cudem nie pękłam 😉 A teraz siedzę najedzona jak wąż i piszę. Bo nie sposób nie podzielić się tak prostym i genialnie smacznym przepisem. W roli głównej będą szparagi. O jakże szkoda, że już się kończą 🙁 Więc korzystam póki są, do czego i Was namawiam. W przypadku szparagów bardzo podoba mi się określenie, iż są warzywem o dużej gęstości odżywczej. Co to znaczy? Wyjaśnienia szukajcie na końcu wpisu.

Składniki (porcja dla dwóch osób):

1 pęczek zielonych szparagów

4 średnie ziemniaki

1 mała cebulka

2 porządne garści szpinaku

opcjonalnie 2 jajka

sól, pieprz, oliwa

natka pietruszki

Przygotowanie:

  1. Szparagom obcinamy końcówki (około 2-3 cm), a jeśli trzeba obieramy zdrewniałą skórkę. Myjemy je i kroimy na ok. 3-4 cm kawałki.
  2. Ziemniaki obieramy, myjemy i kroimy na cienkie plasterki (2-3 mm).
  3. Cebulę obieramy i kroimy w półplasterki.
  4. Szpinak płuczemy na sicie i odsączamy na tyle, na ile będzie to możliwe.
  5. Na dużej patelni podgrzewamy oliwę i wsypujemy partiami: szparagi, ziemniaki i cebulę. Podsmażamy kilka minut na średnim ogniu od czasu do czasu mieszając. Kiedy warzywa trochę zmiękną, a ziemniaki lekko zrumienią, dodajemy partiami szpinak. Znów smażymy kilka minut i solimy oraz pieprzymy. Jeśli warzywa są miękkie (każdy ma swoją ulubioną miękkość/twardość warzyw) tak jak lubimy, wyłączamy gaz.
  6. Na drugiej małej patelni smażymy (najlepiej bez tłuszczu) dwa jajka sadzone. Dobrze, aby żółtko było płynne. Jajka wykładamy na warzywa na patelni. Podajemy od razu posypane grubo siekaną natką pietruszki.
  7. Uwaga! Proporcje można dowolnie zmieniać, ale raczej nie należy przesadzać ze szpinakiem. Warto natomiast dodać więcej ziemniaków, bo są pyszne w tym daniu 🙂

Smacznego!

Szparagi to…

…istna bomba witamin i składników mineralnych. Dlatego mówi się o nich, że są warzywem o dużej gęstości odżywczej, Oznacza to, że dany produkt dostarcza organizmowi niezwykle dużo wartości odżywczych przy stosunkowo niskiej kaloryczności.  Szparagi zawierają witaminy B, B2, B6, C, K, kwas foliowy, karoten, a także sole potasowe, wapń, magnez, fosfor, fluor i żelazo. Polecane osobom z nadciśnieniem, gdyż zawierają mało sodu. Mają także działanie bakteriobójcze, a regularne ich spożywanie obniża ryzyko występowania takich nowotworów, jak rak jelita grubego, odbytu i piersi.  Wpływają pobudzająco na nerki i regulująco na układ trawienny. Są moczopędne. Zwiększają krzepliwość krwi i zapobiegają pękaniu naczyń włosowatych. Mają dużo białka, ale mało kalorii – 20 kcal/100 g. Ale uwaga! Osoby ze stwierdzoną dną moczanową i kamicą moczanową oraz z uszkodzeniami stawów powinny wystrzegać się jednak jedzenia szparagów, ze względu na wysoką zawartość puryn.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *